A A A

"Lato z Poradnią"

Jak co roku, w okresie wakacyjnym Poradnia Top, w ramach akcji „Lato z Poradnią” organizuje zajęcia dla dzieci z zaburzeniami płynności mówienia. Zajęcia pod kierunkiem doświadczonych specjalistów, odbywają się codziennie na terenie Poradni i dedykowane są dzieciom w wieku: 5 lat i 6 lat Ze względu na różnorodny program obejmujący szereg aktywności, inicjatywa za każdym razem, cieszy się ogromnym zainteresowaniem.

Zajęcia ogólnorozwojowe mają na celu poprzez zabawę stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka: rozwijanie sprawności manualnej, poznawczej, procesów myślowych, a także rozwijanie kompetencji językowej, komunikacyjnej oraz sprawności realizacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem treningu płynności mówienia.

Formy pomocy: grupowa, indywidualna

Metody pracy:

  1. zabawa kierowana 
  2. odgrywanie scenek 
  3. gry dydaktyczne i zabawy zespołowe 
  4. elementy metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne 
  5. program rozwijający percepcję wzrokową Frostig-Horn 
  6. ćwiczenia grafomotoryczne  
  7. program Knilla 
  8. elementy metody Pedagogika zabawy 
  9. elementy metody Terapii SI 
  10. zajęcia manualne 
  11. elementy bajkoterapii i arteterapii 
  12. elementy muzykoterapii 
  13. ćwiczenia rytmiczne 
  14. wybrane techniki relaksacyjne, m.in.: 
    1. - elementy metody Jacobsona 
    2. - elementy treningu autogennego J. H. Schultza 
    3. - elementy zmodyfikowanego treningu relaksacji wg H. Wintreberta 
    4. - elementy jogi dla dzieci 
    5. - dziecięce masażyki (wg M. Bogdanowicz) 
    6. - elementy wizualizacji (technika kierowanej wyobraźni) 
    7. - wybrane ćwiczenia z zakresu techniki uważności dla dzieci 
  15. • różnorodne techniki wspomagające płynne mówienie, m.in.:  
    1. - mówienie z zastosowaniem ruchu wspomagającego ręki dominującej w oparciu o metodę wystukiwania sylab autorstwa dra K.Szamburskiego 
    2. - mówienie chóralne 
    3. - mówienie z zastosowaniem echokorektora 
    4. - Technika Przedłużonego Mówienia [TPM] 
    5. - Technika Delikatnego Startu Mowy [TDSM] 
    6. - mówienie rytmiczne 
    7. - elementy metody Palin PCI (Parent – Child Interaction Therapy) 
  16. • zabawy i aktywności stymulujące sprawność językową

Celem zajęć jest : Poprawa funkcjonowania poznawczego i społecznego dzieci, wielowymiarowe wspomaganie płynności mówienia

Cele szczegółowe:

Funkcjonowanie poznawcze:

  1. Rozwijanie percepcji wzrokowej 
  2. Rozwijanie percepcji słuchowej 
  3. Rozwijanie procesów myślowych 
  4. Rozwijanie pamięci

Sprawność manualna i grafomotoryczna:

  1. Ćwiczenie motoryki małej 
  2. Ćwiczenie sprawności wzrokowo – ruchowej 
  3. Ćwiczenie grafomotoryki

Doskonalenie rozwoju mowy i komunikacji:

  1. Ćwiczenie funkcji słuchowo-językowych 
  2. Rozwijanie słownika biernego i czynnego 
  3. Rozumienie poleceń prostych i złożonych 
  4. Rozwijanie mowy spontanicznej i dialogowej 
  5. Kształtowanie sprawności narracyjnych 
  6. Kształtowanie umiejętności słuchania

Usprawnianie logopedyczne:

  1. Ćwiczenia oddechowe, ze szczególnym uwzględnieniem utrwalania nawyku prawidłowego oddychania w oparciu o pogłębianie oddechu, a także wydłużanie fazy wydechowej 
  2. Ćwiczenia fonacyjne 
  3. Ćwiczenia artykulacyjne 
  4. Ćwiczenia usprawniające motorykę i kinestezję narządów mowy 
  5. Ćwiczenia słuchu fonemowego 
  6. Ćwiczenia autokontroli słuchowej 
  7. Elementy ćwiczeń dykcyjnych

Funkcjonowanie emocjonalno – społeczne

  1. Wchodzenie w adekwatną relację z drugim dzieckiem 
  2. Współpraca z drugim dzieckiem 
  3. Adekwatne zachowanie się w określonych sytuacjach (inicjowanie i podtrzymywanie zabawy, radzenie sobie z przegraną w sytuacjach rywalizacji, np. w grach, przepraszanie za niewłaściwe zachowanie, czekanie na swoja kolej, dzielenie się zabawkami itp.) 
  4. Komunikowanie swoich potrzeb (wyrażanie swojej woli, dokonywanie prostych wyborów) 
  5. Kształtowanie umiejętności koncentracji i słuchania 
  6. Poprawa jakości kontaktu wzrokowego 
  7. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych 
  8. Używanie zwrotów grzecznościowych 
  9. Przestrzeganie ogólnie przyjętych reguł zachowania 
  10. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania własnych stanów emocjonalnych 
  11. Kształtowanie pozytywnej samooceny 
  12. Budowanie poczucia własnej wartości 
  13. Budowanie więzi w grupie 
  14. Nauka mówienia po kolei 
  15. Samodzielne wystąpienia w grupie

Serdecznie zapraszamy!